Parada Latawców

Aktualnosci, Uncategorized

W sobotę – 25 września br. MODELARNIA LOTNICZA KOK zorganizowała “Paradę Latawców”, czyli trochę zapomnianą, ale fascynującą i wciągającą zabawę z kolorowymi obiektami latającymi na sznurku! Podczas imprezy modelarze pomogali chętnym szybko zbudować własny latawiec, a na parkingu przy QARIUM zobaczyć można było “na żywo” modele samolotów – dzieła uczestników zajęć KOK-owskiej modelarni.

Trochę historii i ciekawostek o LATAWCACH

Latawiec – to najstarszy i najprostszy obiekt latający cięższy od powietrza. Tradycyjnie składa się ze szkieletu pokrytego papierem, nie posiada własnego napędu i jest zamocowany liną do stałego (lub ruchomego) punktu na powierzchni Ziemi. Historia latawca sięga kilkuset lat przed naszą erą, a jego ojczyzną są Chiny.

Latawce były (i są) wykorzystywane do rozmaitych celów, a także stały się obiektem licznych eksperymentów. Oto kilka ciekawszych dat z przebogatej historii latawców (za Wikipedią):

  • w 1749 r. po raz pierwszy wykorzystano latawiec do celów meteorologicznych; Thomas Melville i Alexander Wilson zmierzyli temperaturę na wysokości 900 m za pomocą termometru umieszczonego właśnie na latawcu;
  • w 1752 r. Benjamin Franklin dokonał pomiaru ładunków elektrostatycznych, wypuszczając latawiec z umocowanym metalowym kluczem w czasie burzy, co doprowadziło do wynalezienia piorunochronu;
  • w 1846 r. Rosjanin A. Popow wykorzystał linkę holowniczą latawca jako antenę radiową;
  • w1887 r. meteorolog E. D. Archibald po raz pierwszy użył aparatu fotograficznego umocowanego na latawcu do wykonania zdjęć z powietrza; metoda ta była wykorzystywana m.in. w archeologii lotniczej, zanim wyparły ją drony;
  • w1893 r. Anglik Lawrence Hargrave wynalazł latawiec skrzynkowy, który stosowany następnie był m.in. do badań meteorologicznych;
  • w1901 r. odbyła się pierwsza transatlantycka transmisja radiowa z użyciem linki latawca wzniesionego na wysokości 120 m, której to transmisji twórcą był Guglielmo Marconi;
  • w 1950 r. Główna Kwatera ZHP zorganizowała pierwsze korespondencyjne ogólnopolskie zawody latawcowe;
  • w 1979 r. pokonano po raz kolejny rekord wyniesionej wysokości meteorologicznych aparatów pomiarowych umieszczonych na latawcu do 10 tys. metrów!

Powyżej prosty plan budowy latawca.

Podstawowe typy latawców to:

  • płaskie – o jednej, płaskiej powierzchni nośnej,
  • półpłaskie – gdzie powierzchnia nośna jest wypukła
  • latawce skrzynkowe.

Latawce płaskie mają z reguły ogon, często ozdobny, umieszczony na środku dolnej części powierzchni w celu stabilizacji lotu. Gwałtowny rozwój nowych, lekkich i bardzo wytrzymałych materiałów do konstrukcji latawców spowodował, że pojawiło się bardzo wiele konstrukcji, które umożliwiły, nawet przy bezwietrznej pogodzie, albo przy bardzo silnym wietrze na kontrolowany lot latawca. Na uwagę zasługują tu latawce sterowane (akrobatyczne), które w szybkim tempie, także w Polsce, zdobywają coraz więcej zwolenników. Sterowanie latawcem akrobatycznym umożliwiają dwie linki o jednakowej długości.